Dacia Bigster bij de zeven finalisten voor Auto van het Jaar 2026
- De zestig juryleden van Auto van het Jaar hebben de zeven finalisten voor 2026 bekendgemaakt
- Bigster onderscheidt zich van de 35 andere kandidaten
Bigster belichaamt Dacia’s visie op het C-SUV-segment: een wagen die eenvoud, functionaliteit en robuustheid verenigt en beantwoordt aan de behoeften van klanten die op zoek zijn naar authenticiteit en de beste prijs-kwaliteitsverhouding op de markt.
Bigster, die in het voorjaar van 2025 werd gelanceerd, noteerde eind september wereldwijd al bijna 40.000 inschrijvingen en meer dan 55.000 bestellingen sinds de lancering. Deze vliegende start bevestigt de aantrekkingskracht van de gezins-SUV op alle Europese en mediterrane markten.
TECHNOLOGISCHE INNOVATIE EN GEËLEKTRIFICEERDE AANDRIJFLIJNEN
Bigster rust op het CMF-B-platform en combineert prestaties met efficiëntie dankzij geëlektrificeerde aandrijfgehelen van de nieuwste generatie:
- Hybrid 155: een full hybrid-systeem dat vermogen, efficiëntie en rijplezier combineert en het mogelijk maakt om in de stad tot 80 procent van de tijd elektrisch te rijden.
- Mild Hybrid 140: mild hybrid-aandrijving met 48V-batterij, die een 1,2-liter turbobenzinemotor aan een handgeschakelde zesversnellingsbak koppelt, voor efficiëntie, rijplezier en verbruiks- en uitstootcijfers die zo’n 10 procent lager liggen dan bij een verbrandingsmotor met hetzelfde vermogen.
- Mild Hybrid-G 140: een aandrijfgeheel bestaande uit een dual-fuel-motor op benzine en lpg en een mild hybrid-systeem met 48V-batterij voor een hogere efficiëntie, een rijbereik tot 1.450 kilometer en een 10 procent lagere CO2-uitstoot dan bij een gelijkwaardige, niet-geëlektrificeerde benzinemotor. En dat zonder in te boeten aan bagageruimte of gebruikscomfort!
- En de gloednieuwe hybrid-G 150 4×4-motor, die hybridisering en een dual-fuel-motor op benzine en lpg combineert om in de stad tot 60 procent van de tijd elektrisch te rijden. Hij onderscheidt zich door een rijbereik van 1.500 kilometer over de WLTP-cyclus, een innovatieve elektrische vierwielaandrijving en een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Wereldprimeur!
Het succes van Bigster steunt voornamelijk op de populariteit van de hybrid 155-versie, die bijna 65 procent van de verkoop voor haar rekening neemt.
Bigster verkleint ook zijn ecologische voetafdruk met behulp van gerecycleerde materialen zoals Starkle®, een innovatieve kunststof die 20 procent gerecycleerd materiaal bevat en zelf volledig recycleerbaar is.
Net als bij de andere modellen van het merk biedt het YouClip-systeem de mogelijkheid om het interieur te personaliseren met slimme, moduleerbare accessoires, ontworpen om het dagelijks leven te vereenvoudigen.
ONKLOPBARE VERHOUDING PRIJS – WAARDE
Bigster voert Dacia’s offensief in het C-segment aan en biedt een zee aan interieurruimte, een royale bagageruimte en opmerkelijke outdoorcapaciteiten.
Met een basisprijs van 24.490 euro in België illustreert hij de essentiële belofte van het merk: de essentie toegankelijk maken, zonder concessies te doen op het vlak van robuustheid, veiligheid of technologie.
Dankzij zijn evenwicht tussen rijplezier, innovatie, assertief design en lage prijzen overtuigde Bigster de jury van Auto van het Jaar 2026 en veroverde hij een plaats in de selecte kring van zeven finalisten.
De trofee voor Auto van het Jaar 2026 wordt op 9 januari 2026 uitgereikt op het Autosalon van Brussel.