Nieuwe Renault Clio: een nieuwe, krachtigere generatie

Nieuwe Renault Clio: een nieuwe, krachtigere generatie

Gedurende zijn 35-jarige carrière is Clio onafgebroken de referentie in zijn klasse in Europa geweest. Al vijf generaties lang is hij Renaults bestseller. Het eerste model, dat in 1990 op de markt kwam, zorgde voor heel wat opschudding, met een voor die tijd ongekende afwerkingskwaliteit en uitrusting in het segment van de stadsauto’s. Hij positioneerde zich duidelijk op een hoger niveau en zorgde voor een ware revolutie in zijn segment, gesymboliseerd door de keuze voor een echte naam in plaats van een nummer als opvolger van de toenmalige Supercinq.

In de loop der generaties heeft Clio de normen van zijn segment steeds weer geherdefinieerd om nog beter te voldoen aan de nieuwe behoeften van klanten en om nog meer design, comfort, interieurruimte, kwaliteit, veiligheid, rijplezier en multimediadiensten te bieden, terwijl de uitstoot van schadelijke stoffen steeds verder werd teruggedrongen. Dat succes werd tot twee maal toe beloond met de felbegeerde titel van Europese Auto van het Jaar, in 1991 en 2006.

Clio was in de loop van zijn geschiedenis meermaals verkrijgbaar in een echte topversie, van de luxueuze Baccara (met de beroemde “Niet duur genoeg, mijn zoon”-reclame) en de Initiale Paris-versies tot de uiterst sportieve 16 S en Williams. En dan hebben we het nog niet over de ongelooflijke Clio V6 met centraal achterin geplaatste motor of de erg geavanceerde E-Tech full hybrid-versie. Die laatste verscheen met de vijfde generatie. In het totaal werden er al bijna 17 miljoen Clio’s verkocht in 120 landen over de hele wereld. Daarmee is hij de best verkochte Franse auto aller tijden en spreekt hij niet alleen Fransen aan, maar even goed Britten en Turken. Ook dit jaar oogstte hij heel wat succes: in de eerste helft van 2025 was Clio het best verkochte model in Europa.

Deze multifunctionele stadsauto, die altijd al “alles van een grote” had en nooit heeft afgeweken van de berlinelay-out, is uitgegroeid tot een waar cultobject, een uithangbord voor de inzet van de Renault-teams om hem steeds weer die extra dosis kwaliteit, uitrusting en technologie te geven waarmee hij de normen in zijn categorie kon herdefiniëren.

Zo introduceerde de vijfde generatie van Renault Clio een 145 pk sterke E-Tech full hybrid-motor, die een echte hit bleek bij het publiek en 30 procent van de Europese verkoop voor zijn rekening nam. Voor het eerst werd ook de topversie ‘Esprit Alpine’ aangeboden, die in Europa bijna 20 procent van de klanten voor zich wist te winnen.

Een nieuwe, nog krachtigere generatie

De zesde generatie van Renault Clio, die volledig opnieuw werd uitgedacht, oogt in de eerste plaats krachtiger dankzij zijn uitgesproken, baanbrekende stijl, die de moderne, hoogtechnologische designtaal van Renault overneemt. Deze nieuwe generatie van de berline werd op alle vlakken ingrijpend herwerkt, van zijn technische verfijning en precisie tot zijn gebeitelde, sensuele lijnen en assertieve uitstraling.

Nieuwe Renault Clio werd tot in de puntjes verfijnd, ook wat zijn motorgamma betreft. Hij profileert zich meer dan ooit als het zuinigste model in Renaults hybridegamma en vult de elektrische modellen perfect aan. Met zijn nieuwe E-Tech full hybrid-motor van 160 pk, die nog betere prestaties met een toonaangevende efficiëntie verenigt, biedt Clio nu een ongeëvenaarde CO2-uitstoot van 89 g/km en een brandstofverbruik van nauwelijks 3,9 liter/100 km over de gemengde cyclus. Hij vergt tot 40 procent minder brandstof dan een benzinemotor en kan in en om de stad tot 80 procent van de tijd elektrisch rijden. Ook de andere motorisatie van Nieuwe Clio (benzine van 115 pk) werd vernieuwd, met betere prestaties en een lager verbruik als resultaat.

Het interieur werd eveneens opgewaardeerd en moet nauwelijks onderdoen voor dat van de hogere segmenten, dankzij de doorgedreven aandacht voor afwerkingskwaliteit, de keuze voor gerecycleerde materialen, het dubbele V-vormige OpenR-scherm, het OpenR Link-multimediasysteem met Google-integratie – een primeur voor dit segment – en de vele hoogtechnologische voorzieningen en rijhulpsystemen van de jongste generatie. Zo beschikt hij over maar liefst 29 rijhulpsystemen (ADAS) van de nieuwste generatie.

Nieuwe Renault Clio heeft dan ook alles in huis om te beantwoorden aan de behoeften van de meest uiteenlopende klanten: particulieren, wagenparken en bedrijven, trouwe klanten over de generaties heen en nieuwe kopers die op zoek zijn naar een compacte, veelzijdige en dynamische berline. De bestellingen voor Nieuwe Renault Clio worden eind dit jaar geopend.

“Voor ons is Clio altijd een culturele maatstaf geweest, een belangrijk onderdeel van Renaults identiteit. Clio is Renault en Renault is Clio! Met bijna 17 miljoen verkochte exemplaren is Clio onze bestseller. Met elke nieuwe generatie vestigt Clio nieuwe normen in zijn segment. Dat is bij de zesde generatie van het model niet anders: we passen hetzelfde recept toe en vernieuwen het design, het motorgamma en de uitrusting met de integratie van Google. Nieuwe Clio getuigt als geen ander van de uitmuntendheid van ons hybridegamma en vormt een waardig alternatief voor onze zuiver elektrische modellen.” Fabrice Cambolive, CEO van het merk Renault

Uw droomwagen vinden of verzorgen.

Reken op een correcte behandeling