3D-SCHETSEN: DE DIGITALISERING VANAF DE EERSTE POTLOODSLAG

3D-SCHETSEN: DE DIGITALISERING VANAF DE EERSTE POTLOODSLAG

Net als de bioscoop, videogames of cartografie, vertrouwt de auto-industrie al tientallen jaren op de vooruitgang in 3D-modellering om haar projecten tot leven te brengen. Om tegenwoordig een auto te maken, moet je hem eerst in 3 dimensies maken. Dit is een van de missies van de ontwerper, wiens digitale toolbox blijft groeien. Een daarvan is gebaseerd op 3D-schetsen , een revolutionaire technologie waarmee je kunt tekenen zonder potlood of bureau. Welkom in de toekomst!

Uitgedost in een VR-headset en twee controllers , gebaart een man in het midden van een kamer. Het lijkt onzichtbare lijnen om zich heen te trekken. Een grappige scène die onmiddellijk doet denken aan deze videogame-ervaringen in virtual reality. En toch is Udo – dat is zijn voornaam – geen gamer… Hij is een ontwerper! En hij zit midden in een werksessie. Zijn laatste vondst? 3D- schetssoftware . Een tekenmethode die momenteel wordt toegepast bij de Renault Group Design-divisie.

“Met 3D-schetsen worden we ondergedompeld in een ruimte waar er geen beperkingen of limieten meer zijn.” Udo , hoofdontwerper

WAT IS 3D-SCHETSEN?

3D- schetsen is een intuïtieve technologie die bestaat uit ” tekenen in een vacuüm” , om jezelf heen.

Tekenen in een vacuüm? Pablo Picasso ervoer dit al in 1949. De beroemde Spaanse kunstenaar gebruikte een aansteker als potlood om “lichte choreografieën” uit te voeren . Deze kortstondige tekeningen werden vereeuwigd door fotograaf Gjon Mili. Deze techniek werd lightpainting (of light drawing ) genoemd. Een vorm van kunst die het destijds al mogelijk maakte om een ​​idee te conceptualiseren in de vorm van representatie in de ruimte.

Tegenwoordig is het met 3D-schetsen een beetje hetzelfde idee, zonder aansteker of camera. De techniek is gebaseerd op het gebruik van een virtual reality-helm , ook wel een VR-helm genoemd (voor Virtual Reality ). Het werd 50 jaar geleden uitgevonden en ongeveer tien jaar geleden gedemocratiseerd, met de marketing van modellen voor het grote publiek voor gebruik in videogames.

Nadat de helm op het hoofd is geschroefd en is ingeschakeld, wordt de ontwerper ondergedompeld in een 360° virtuele tekenstudio. Met behulp van twee joysticks (één in elke hand) kiest hij kleuren uit een grafisch palet, tekent hij lijnen, genereert hij vormen, kleedt hij oppervlakken aan, enz. Alle bewegingen worden in realtime gemodelleerd en geregistreerd door software.

BIJNA ONBEPERKTE DIGITALE CREATIEVE VRIJHEID

Eind jaren negentig beleefde het beroep van ontwerper een eerste transformatie met de popularisering van het tekenen op een digitale tablet . Tegenwoordig gaat 3D-schetsen nog verder, waardoor de ontwerper kan werken zonder tablet, potlood, muis en zelfs bureau. Design gaat een nieuw tijdperk in : dat van digitalisering in het hart van voertuigdesign.

“Renault Group werkt al heel lang digitaal. Vandaag breekt een nieuw tijdperk van de ontwerper aan »

Dankzij voortdurend verbeterde tools vergroot deze digitalisering de vrijheid van de ontwerpers vertienvoudigd en maakt hun projecten nog toegankelijker. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om snel in 3D te schetsen, in perspectief te creëren, vormen te modelleren – zelfs op schaal 1:1 – of volumes te vullen.

“ Het scheelt tijd”, zegt Udo. “Het duurt minimaal 4 weken om een ​​digitalisering of data naar een machine te sturen, terwijl we hier in realtime zijn. Dit is een enorm voordeel”. Kortom, 3D-schetsen opent de deur naar nieuwe experimenten omdat het de gebruiker in staat stelt om elk idee gemakkelijk te materialiseren.

De enige schaduwen op het bord: oogvermoeidheid, hoofdpijn en andere rug- en gewrichtspijnen die sommige ontwerpers ervaren na langdurig gebruik. “Om in 360° te tekenen, moet je een goede fysieke conditie hebben en elk uur pauzes nemen “, benadrukt Udo.

Ingenieurs denken al na over oplossingen om de ervaring aangenamer en minder beperkend te maken. Dit houdt met name in dat de helm lichter wordt gemaakt. Zo ontwikkelen we mixed reality-headsets, waarmee je kunt tekenen in VR, kunt zien wat er om je heen gebeurt en interactie hebt met je collega’s.

EEN SAMENWERKINGSMODUS 2.0

Want met 3D-schetsen komt er nog een snaar bij de ontwerper: de mogelijkheid om met een van zijn collega’s rechtstreeks aan hetzelfde project samen te werken, ongeacht de afstand die hen scheidt.

“Zodra je een internetverbinding hebt, zijn er geen geografische limieten. Je kunt het gevoel hebben samen te zijn terwijl je duizenden kilometers ver weg bent”, zegt Udo.

Twee ontwerpers kunnen uitwisselen via de interface die is gemaakt door de 3D-schetstool dankzij headsets en een microfoon die in de VR-headset is geïntegreerd. Zo communiceren ze, delen ze hun individuele werk en bundelen ze hun krachten in gemeenschappelijke projecten. Allemaal zonder te verhuizen van hun huis, kantoor of waar ook ter wereld.

Resultaat: denkbare combinaties zijn eindeloos en misverstanden veel zeldzamer dan voorheen.

“Dankzij VR, dat de deur opent naar 3D, kunnen we ons preciezer uitdrukken.”

Maar dat is niet alles: ook de workflow is verbeterd. Zodra de modellen zijn geproduceerd met behulp van 3D-schetsen , worden ze geëxporteerd als bestanden. Deze kunnen worden gebruikt door de andere schakels in de voertuigontwerp- en productieketen. De ontwerper kan de weergave van zijn werk toevertrouwen aan een modelleur (die verantwoordelijk is voor het maken van een fysiek model) of aan een ingenieur, die bijvoorbeeld de haalbaarheid inschat.

Net als bij digitalisering, verwijdert 3D-schetsen de obstakels voor communicatie en wist geleidelijk de grenzen tussen beroepen .

HET NIEUWE “AUGMENTED DESIGNER” POTLOOD

In Design biedt digitaal tekenen al enkele jaren de mogelijkheid om meer te itereren , sneller te gaan in dit proces, en verder te gaan, vanuit de eerste bedoelingen van de ontwerper. De trend is toegenomen met 3D-schetsen . Naast het verminderen van de productiekosten en -tijden , vergemakkelijkt deze nieuwe technologie de ontwikkeling en preview van getekende inhoud.

Concreet heeft de ontwerper nu de mogelijkheid om zich met meer precisie op een deel van zijn tekening te concentreren , om met de oppervlakken te experimenteren zoals hij wil, om in “spiegel” te produceren (een 2D-vlak splitsen om een ​​3D-object te maken), om een ​​betere weergave van hun schetsen en modellen, om hun projecten rechtstreeks in realtime te presenteren, of zelfs om hun tekeningen tot leven te brengen dankzij de compatibiliteit van deze technologie met 3D-printers.

Gewapend met deze talrijke troeven, nieuwe vaardigheden en meer gevarieerde middelen om hun ideeën uit te drukken, is de ontwerper een ” augmented designer ” geworden.

“We zullen altijd fysieke modellen nodig hebben omdat onze klant een echt product wil kopen, dat hij kan aanraken en voelen.”

“3D-schetsen is nog een hulpmiddel, maar traditionele methoden zijn nog steeds geldig”, concludeert Udo. De numerieke en fysieke benaderingen vullen elkaar aan . Ze hebben elk hun rol te spelen in het fabricageproces van een auto. Modelbouwers blijven synthetische klei gebruiken om hun modellen te maken. Ideaal voor het werken op de lijnen van een model, ze zijn bepalend in de laatste fase van een project om de kwaliteit ervan te beoordelen. Evenzo vervangt 3D-schetsen niet het tekentalent van de ontwerper, de hoeksteen van auto-ontwerp.

3D-SCHETSEN IS AL AANTREKKELIJK IN ANDERE SECTOREN

De ontwerpers van de Renault Group zijn niet de enigen die met deze technologie experimenteren. Het werd al ingezet in veel tekenscholen en wordt nu gebruikt door ontwerpers van motorfietsen, sportschoenen, fietshelmen en zelfs rugzakken. Het is een veilige gok dat het het mogelijk zal maken om in de toekomst veel projecten uit te voeren, op uiteenlopende gebieden als mode, interieurdecoratie, geneeskunde, architectuur of zelfs videogames.

Uw droomwagen vinden of verzorgen.

Reken op een correcte behandeling